Tekstgrootte
Harbour IBSR bestaat uit twee scholen; Harbour International, een Internationale school en Harbour Bilingual, een openbare school waar Engels en Nederlands aangeboden wordt.
Onze missie:
“Harbour IBSR, leren en leven met elkaar”
Onze gezamenlijke visie:
“De visie van de school is gericht op het voorbereiden van leerlingen met verschillende culturele achtergronden om succesvolle wereldburgers te worden. Deze wereldburgers kenmerken zich door een open en nieuwsgierige houding, het vermogen om kritisch te denken en de capaciteit om eigen keuzes te maken en die van anderen te respecteren."
"The school's vision is focused on preparing students from different cultural backgrounds to become successful global citizens. These global citizens are characterized by an open and curious attitude, the ability to think critically and the capacity to make their own choices and respect those of others."
Visie op lesgeven
Wij geloven in kwalitatief hoogwaardig onderwijs waarin leerlingen binnen een prettige en veilige omgeving tot leren kunnen komen. Het pedagogisch en didactisch handelen draagt hieraan bij. Het pedagogisch handelen binnen ons onderwijs richt zich op het ontwikkelen van zelfstandigheid, normen en waarden, eigen verantwoordelijkheid, reflecterend vermogen, en samenwerking. Het grondprincipe van ons didactisch handelen is dat wij leerlingen eigenaar maken van hun eigen leerproces. Voor een belangrijk deel wordt dit vormgegeven door middel van thematisch onderwijs. Wij differentiëren op instructieniveau en bieden gevarieerde werkvormen aan waarbij zelfstandige verwerking centraal staat.
Om deze visie kracht bij te zetten hebben wij onze ambities vormgegeven in een ambitieplan.
Visie op leren
Het uitgangspunt van onze visie op leren is dat leerlingen van nature nieuwsgierig zijn. Buiten de doelen die de leerkrachten voor ogen hebben stimuleren wij de leerlingen zelf doelen te formuleren over een bepaald onderwerp. De school biedt leerlingen daarbij de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. Hierbij speelt “samen leren met elkaar” een belangrijke rol. Leerlingen hebben kennis van de internationale omgeving waarin zij acteren en hebben onder meer door internationale contacten ervaringen opgedaan die leiden tot meer intercultureel bewustzijn.
Ons curriculum is gelijk aan dat van elke andere basisschool in Nederland. Wij werken volgens de kerndoelen die door het Ministerie van Onderwijs zijn opgesteld. Voor elk leerjaar is per aandachtsgebied vastgelegd wat leerlingen moeten kunnen en moeten weten. Daarnaast ontwikkelen wij samen met andere pilotscholen en Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) de aanvullende kerndoelen voor het Tweetalig onderwijs. Content and language integrated learning (CLIL) vormt een belangrijk bestanddeel van ons tweetalige onderwijs, dit betekent dat thema’s worden aangeboden in verhalend ontwerp waarbij alle aspecten aan bod komen. Het ontdekkend leren dat wij voorstaan stimuleren wij door het creëren van een rijke leeromgeving. Deze leeromgeving kenmerkt zich o.a. door uitdagende hoeken voor hoekenwerk, het inzetten van gastsprekers (ouders) en het aanbieden van themagerichte uitstapjes.
Een leerling van Harbour Bilingual staat middenin de samenleving. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen kennis maken met andere culturen en openstaan voor nieuwe ideeën. Samenwerking met de Internationale school vormt daarom een onderdeel van ons onderwijs. Alle klassen van de Tweetalige afdeling hebben een ‘buddy class’ bij de Internationale afdeling. Samen met deze klas werken zij samen aan o.a. IPC projecten. Samenwerking vindt ook plaats door het samen organiseren van mother tongue reading, art exhibitions, etc. Ook zamelen wij één keer per jaar gezamenlijk geld in voor een goed doel, dit doen wij op charity day.
Tenslotte gaan wij uit van de natuurlijke diversiteit binnen de ontwikkeling van leerlingen. Wij zien het als cruciaal dat zorgstructuren het achterblijvende kind in de ontwikkeling ondersteunen, wanneer dat nodig is. Daarnaast bieden wij mogelijkheden tot verdieping en extra uitdaging voor leerlingen die op bepaalde aspecten van de ontwikkeling voorlopen. Rekening houden met deze diversiteit is een kernwaarde in de manier waarop leerkrachten instructie geven aan de leerlingen en de manier waarop het onderwijs georganiseerd wordt.
Visie op identiteit
Onze school is een openbare tweetalige school. Wij zijn een school waar leerlingen zich thuis voelen, waar ze op een passende manier kennis opdoen. Wij bieden de leerlingen een prettige en veilige omgeving waarin ze kunnen groeien en bloeien. Wij geloven in kwalitatief hoogwaardig onderwijs waarin ruimte is voor de ontwikkeling van elk kind. Normen en waarden staan centraal, met aandacht voor elkaar. Harbour Bilingual is een school waar wij leren van elkaar. Op deze manier leggen wij de grondslag voor het functioneren van leerlingen in een diverse, multiculturele en globaliserende omgeving.
Harbour Bilingual is sinds het schooljaar 2016-2017 een gezonde school! In de praktijk betekent dit, dat wij onze leerlingen bewust maken van een gezonde leefstijl door extra aandacht te besteden aan gezonde voeding en voldoende beweging. Dit doen wij onder andere door te werken met de methode Smaaklessen waarin de leerlingen vijf keer per jaar een les krijgen aangeboden over gezonde voeding en door bepaalde afspraken met elkaar te maken over eten en drinken in de school.