Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Schoolplan
    • Missie / visie
    • Team
    • Job Academie
    • Pilot
    • Externe organisaties
    • Protocollen
    • Bestuur
  • Ons onderwijs
    • TPO
    • IPC
    • Woordenschat
    • Methodes
    • Executieve functies
    • Zorg
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Naschoolse activiteiten
    • Muziek en Gym
    • Talentbegeleiding
    • Vormingsonderwijs (Wereldwijzer lessen)
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Ouderbijdrage
    • Vakantierooster
    • Kalender / schoolgids
    • VSO/ TSO / BSO
    • Privacy en Veiligheid
    • Verlof aanvragen
    • Klachtenregeling
    • Aanmelding nieuwe leerlingen
    • Campus
  • Onze ouders
    • Ouderteam
    • Medezeggenschapsraad
    • Communicatie
  • Leerlingen
    • Student Council
  • Contact
  • Schoolplan
  • Missie / visie
  • Team
  • Job Academie
  • Pilot
  • Externe organisaties
  • Protocollen
  • Bestuur

Missie / visie

Harbour IBSR bestaat uit twee scholen; Harbour International, een Internationale school en Harbour Bilingual, een openbare school waar Engels en Nederlands aangeboden wordt. 

Onze missie:

“Harbour IBSR, leren en leven met elkaar”

Onze gezamenlijke visie:

“Harbour IBSR biedt twee verschillende onderwijsconcepten voor leerlingen met verschillende culturele achtergronden om ze voor te bereiden om een succesvol wereldburger te zijn.”

“Harbour IBSR offers a choice of two types of high quality education to children from a wide variety of cultural backgrounds preparing them for their future.”

Visie op lesgeven

Wij geloven in kwalitatief hoogwaardig onderwijs waarin leerlingen binnen een prettige en veilige omgeving tot leren kunnen komen. Het pedagogisch en didactisch handelen draagt hieraan bij. Het pedagogisch handelen binnen ons onderwijs richt zich op het ontwikkelen van zelfstandigheid, normen en waarden, eigen verantwoordelijkheid, reflecterend vermogen, en samenwerking. Het grondprincipe van ons didactisch handelen is dat wij leerlingen eigenaar maken van hun eigen leerproces. Voor een belangrijk deel wordt dit vormgegeven door middel van thematisch onderwijs. Wij differentiëren op instructieniveau en bieden gevarieerde werkvormen aan waarbij zelfstandige verwerking centraal staat.

Om deze visie kracht bij te zetten hebben wij onze ambities vormgegeven in een ambitieplan. 

Visie op leren

Het uitgangspunt van onze visie op leren is dat leerlingen van nature nieuwsgierig zijn. Buiten de doelen die de leerkrachten voor ogen hebben stimuleren wij de leerlingen zelf doelen te formuleren over een bepaald onderwerp. De school biedt leerlingen daarbij de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. Hierbij speelt “samen leren met elkaar” een belangrijke rol. Leerlingen hebben kennis van de internationale omgeving waarin zij acteren en hebben onder meer door internationale contacten ervaringen opgedaan die leiden tot meer intercultureel bewustzijn.

Ons curriculum is gelijk aan dat van elke andere basisschool in Nederland. Wij werken volgens de kerndoelen die door het Ministerie van Onderwijs zijn opgesteld. Voor elk leerjaar is per aandachtsgebied vastgelegd wat leerlingen moeten kunnen en moeten weten. Daarnaast ontwikkelen wij samen met andere pilotscholen en Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) de aanvullende kerndoelen voor het Tweetalig onderwijs. Content and language integrated learning (CLIL) vormt een belangrijk bestanddeel van ons tweetalige onderwijs, dit betekent dat thema’s worden aangeboden in verhalend ontwerp waarbij alle aspecten aan bod komen. Het ontdekkend leren dat wij voorstaan stimuleren wij door het creëren van een rijke leeromgeving. Deze leeromgeving kenmerkt zich o.a. door uitdagende hoeken voor hoekenwerk, het inzetten van gastsprekers (ouders) en het aanbieden van themagerichte uitstapjes.

Een leerling van Harbour Bilingual staat middenin de samenleving. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen kennis maken met andere culturen en openstaan voor nieuwe ideeën. Samenwerking met de Internationale school vormt daarom een onderdeel van ons onderwijs. Alle klassen van de Tweetalige afdeling hebben een ‘buddy class’ bij de Internationale afdeling. Samen met deze klas werken zij samen aan o.a. IPC projecten. Samenwerking vindt ook plaats door het samen organiseren van mother tongue reading, art exhibitions, etc. Ook zamelen wij één keer per jaar gezamenlijk geld in voor een goed doel, dit doen wij op charity day.

Tenslotte gaan wij uit van de natuurlijke diversiteit binnen de ontwikkeling van leerlingen. Wij zien het als cruciaal dat zorgstructuren het achterblijvende kind in de ontwikkeling ondersteunen, wanneer dat nodig is. Daarnaast bieden wij mogelijkheden tot verdieping en extra uitdaging voor leerlingen die op bepaalde aspecten van de ontwikkeling voorlopen. Rekening houden met deze diversiteit is een kernwaarde in de manier waarop leerkrachten instructie geven aan de leerlingen en de manier waarop het onderwijs georganiseerd wordt.

Visie op identiteit

Onze school is een openbare tweetalige school. Wij zijn een school waar leerlingen zich thuis voelen, waar ze op een passende manier kennis opdoen. Wij bieden de leerlingen een prettige en veilige omgeving waarin ze kunnen groeien en bloeien. Wij geloven in kwalitatief hoogwaardig onderwijs waarin ruimte is voor de ontwikkeling van elk kind. Normen en waarden staan centraal, met aandacht voor elkaar. Harbour Bilingual is een school waar wij leren van elkaar. Op deze manier leggen wij de grondslag voor het functioneren van leerlingen in een diverse, multiculturele en globaliserende omgeving.

Harbour Bilingual is sinds het schooljaar 2016-2017 een gezonde school! In de praktijk betekent dit, dat wij onze leerlingen bewust maken van een gezonde leefstijl door extra aandacht te besteden aan gezonde voeding en voldoende beweging. Dit doen wij onder andere door te werken met de methode Smaaklessen waarin de leerlingen vijf keer per jaar een les krijgen aangeboden over gezonde voeding en door bepaalde afspraken met elkaar te maken over eten en drinken in de school.

Snel naar

Schoolgids

TPO

IPC

Hoe meld ik mijn kind aan?

Onze school Schoolplan Missie / visie Team Job Academie Pilot Externe organisaties Protocollen Bestuur
Ons onderwijs TPO IPC Woordenschat Methodes Executieve functies Zorg Sociaal emotionele ontwikkeling Naschoolse activiteiten Muziek en Gym Talentbegeleiding Vormingsonderwijs (Wereldwijzer lessen)
Praktische informatie Schooltijden Ouderbijdrage Vakantierooster Kalender / schoolgids VSO/ TSO / BSO Privacy en Veiligheid Verlof aanvragen Klachtenregeling Aanmelding nieuwe leerlingen Campus
Onze ouders Ouderteam Medezeggenschapsraad Communicatie
Leerlingen Student Council
Contact

Contact
Coolhavenstraat 29
3024TD Rotterdam
010-2004452
tweetalig@harbouribsr.nl
Directeur: Barbera Everaars                                Locatiedirecteur: Xandra Pieters

 

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools