Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Schoolplan
    • Missie / visie
    • Team
    • Job Academie
    • Pilot
    • Externe organisaties
    • Protocollen
    • Bestuur
  • Ons onderwijs
    • TPO
    • IPC
    • Woordenschat
    • Methodes
    • Executieve functies
    • Zorg
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Naschoolse activiteiten
    • Muziek en Gym
    • Talentbegeleiding
    • Vormingsonderwijs (Wereldwijzer lessen)
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Ouderbijdrage
    • Vakantierooster
    • Kalender / schoolgids
    • VSO/ TSO / BSO
    • Privacy en Veiligheid
    • Verlof aanvragen
    • Klachtenregeling
    • Aanmelding nieuwe leerlingen
    • Campus
  • Onze ouders
    • Ouderteam
    • Medezeggenschapsraad
    • Communicatie
  • Leerlingen
    • Student Council
  • Contact
  • TPO
  • IPC
  • Woordenschat
  • Methodes
  • Executieve functies
  • Zorg
  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Naschoolse activiteiten
  • Muziek en Gym
  • Talentbegeleiding
  • Vormingsonderwijs (Wereldwijzer lessen)

Woordenschat

Op onze school werken we volgens de woordenschat aanpak van Verhallen: Met Woorden in de Weer. Taal is er overal en altijd, niet alleen tijdens een taalles in de klas. Uit onderzoek is gebleken dat schoolsucces afhangt  van de woordenschat van een kind. 95% van de woorden in een tekst moeten gekend worden voor een goed begrip van een  tekst. En door een goed tekstbegrip leert een kind weer snel nieuwe woorden en kan hij zijn taalnetwerk uitbreiden.  
Ieder woord heeft  een label (klankvorm, schriftvorm) en een concept (betekenis van het woord). Woorden zijn in ons hoofd in afzonderlijke  rommellaatjes opgeslagen, elk laatje heeft een thema. Ouders en leerkrachten moeten concepten toevoegen aan labels, zodat kinderen nieuwe woorden leren.

Een  nieuw  woord passief  / actief leren  gebeurt niet nadat  je het label of concept  één keer gehoord  hebt. Dit moet minstens zeven keer in een verschillende context  zijn terug gekomen wil  het woord en zijn betekenis beklijven. Woorden kunnen alleen worden geleerd wanneer ze in een betekenisvolle context worden aangeboden. Dan pas worden ze in thematische laatjes in ons brein opgeslagen.

Dit proberen wij op school door alle nieuw  te leren woorden te koppelen aan de IPC  thema’s. Wij bieden nieuwe woorden aan in woordclusters. Onze leerkrachten maken rondom woorden (zowel concrete als abstracte woorden), die ze tegenkomen in de thema’s, clusters voor op de woordmuur. Op deze manier bieden we ze aan in een betekenisvolle context en kunnen woorden als cluster worden opgeslagen in het brein.

De logopedisten van onze leerlingen brengen wij ook altijd op de hoogste  van de woorden die in de klas aangeboden  gaan worden zodat ook zij met deze woorden aan de slag kunnen.

Voorbeelden van Woorden in de Weer:

Bibliotheek

Meer dan 70% van de woordenschat van een moedertaalspreker ontstaat door lezen. En ook in een vreemde taal kun je je woordenschat enorm uitbreiden door te lezen. Daarom vinden wij het belangrijk dat onze kinderen toegang hebben tot.....boeken!

Wij hebben een eigen Nederlands en Engelstalige schoolbibliotheek die door ouders wordt bemand. Elke leerling krijgt op de eerste schooldag een eigen Harbour Bilingual bibliotheektas. Kinderen mogen wekelijks een boek uitkiezen en mee naar huis nemen. Elke groep heeft een “biebouder”. Deze ouder regelt de bibliotheek voor zijn/haar klas. De bieb dagen verschillen per klas.

Snel naar

Schoolgids

TPO

IPC

Hoe meld ik mijn kind aan?

Onze school Schoolplan Missie / visie Team Job Academie Pilot Externe organisaties Protocollen Bestuur
Ons onderwijs TPO IPC Woordenschat Methodes Executieve functies Zorg Sociaal emotionele ontwikkeling Naschoolse activiteiten Muziek en Gym Talentbegeleiding Vormingsonderwijs (Wereldwijzer lessen)
Praktische informatie Schooltijden Ouderbijdrage Vakantierooster Kalender / schoolgids VSO/ TSO / BSO Privacy en Veiligheid Verlof aanvragen Klachtenregeling Aanmelding nieuwe leerlingen Campus
Onze ouders Ouderteam Medezeggenschapsraad Communicatie
Leerlingen Student Council
Contact

Contact
Coolhavenstraat 29
3024TD Rotterdam
010-2004452
tweetalig@harbouribsr.nl
Directeur: Barbera Everaars                                Locatiedirecteur: Xandra Pieters

 

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools