Tekstgrootte
Binnen ons onderwijs richten wij ons ook op de onderwijsbehoefte van (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen. Onze talentbegeleider ondersteunt de leerkrachten hierin. In eerste instantie willen wij dat deze kinderen zoveel mogelijk in de eigen klas worden bediend. Hierbij worden zij extra uitgedaagd en wordt werk, waar mogelijk, gecompact en verrijkt. Op het moment dat een leerkracht, samen met de intern begeleider, denkt dat er meer nodig is wordt advies gevraagd aan de talentbegeleider. Een volgende stap kan zijn dat zij buiten de klas aan de slag met het kind in de 'Harbour Skills group'. Hierin biedt zij de leerlingen handvatten om om te gaan met “leren leren”.
Hierbij wordt onder andere de metafoor van de boot gebruikt om de executieve functies weer te geven en te ontwikkelen. Daarnaast heeft zij het met de kinderen over de leerkuil, over hun focus verrekijker, over Makkieland en Lefland etc. Het doel van de begeleiding binnen de 'Harbour Skills group' is om de kinderen handvatten te geven zodat zij verder in de klas het onderwijs kunnen vervolgen.