Tekstgrootte
Tweetalig onderwijs is meer dan alleen Engels geven op bepaalde momenten. Het betekent dat het onderwijs in twee talen wordt aangeboden. In de praktijk houdt dit in dat alle vakken in twee talen worden aangeboden. Denk hierbij aan rekenen, (begrijpend) lezen, spelling, schrijven, gym, muziek, IPC, etc.
Ons IPC programma bieden wij in zowel het Nederlands als het Engels aan, waarbij de woordenschat centraal staat. Vanaf groep 4 worden een aantal lessen uit onze taalmethode in het Engels aangeboden. In de midden -en bovenbouwgroepen bieden wij ons begrijpend lezen aan in twee talen waarbij de te leren strategie(ën) centraal staa(t)n.
Uit onderzoek is gebleken dat schoolsucces afhangt van de woordenschat van een kind. 95% van de woorden in een tekst moeten gekend worden voor een goed begrip van een tekst. En door een goed tekstbegrip leert een kind weer snel nieuwe woorden en kan hij zijn taalnetwerk uitbreiden. Ieder woord heeft een label (klankvorm, schriftvorm) en een concept (betekenis van het woord). Woorden zijn in ons hoofd in afzonderlijke rommellaatjes opgeslagen, elk laatje heeft een thema. Ouders en leerkrachten moeten concepten toevoegen aan labels, zodat kinderen nieuwe woorden leren.
Een nieuw woord passief / actief leren gebeurt niet nadat je het label of concept één keer gehoord hebt. Dit moet minstens zeven keer in een verschillende context zijn terug gekomen wil het woord en zijn betekenis beklijven. Woorden kunnen alleen worden geleerd wanneer ze in een betekenisvolle context worden aangeboden. Dan pas worden ze in thematische laatjes in ons brein opgeslagen.
Wij koppelen daarom alle woorden aan de IPC thema’s. Wij bieden nieuwe woorden aan in woordclusters. Onze leerkrachten maken rondom woorden (zowel concrete als abstracte woorden), die ze tegenkomen in de thema’s, clusters voor op de woordmuur. Op deze manier bieden we ze aan in een betekenisvolle context en kunnen woorden als cluster worden opgeslagen in het brein.
Creative writing involves studying and practicing imaginative writing in genres like creative nonfiction, fiction, literary translation, playwriting, and poetry (English Academy Review, 2020).
Met veel plezier geeft juf Do creative writing lessen aan alle kinderen op onze school. Vanaf groep 1 t/m groep 8 krijgen de kinderen de kans om zich op het gebied van creativiteit en fantasie te ontwikkelen, terwijl zij ook met de Engelse schrijfvaardigheden oefenen. Elke les zit vol differentiatie en door verschillende rijke tekstsoorten aan te bieden, raken de kinderen bekend met een breed scala aan teksten en schrijvers. De creative writing lessen zijn gebasseerd op The Write Stuff van Jane Considine.
Groep 1 en 2
De kinderen luisteren naar prentenboeken in het Engels. Daarna vindt de klassikale verwerking plaats. Samen denken de kinderen en de juf na over wat er in de tekst moet komen te staan. De juf schrijft dit op een groot vel papier, met verschillende kleuren. Vaak komt ook Grandma Fantastic langs met extra uitdagende woorden, zoals 'iridescent' (De mooiste vis van de zee) en 'scorching' (Here we are). We schrijven verschillende tekstsoorten naar aanleiding van het boek, zoals een brief of een verslagje.
Groep 3 t/m 8
Verschillende Engelse boeken, verhalen en tekstsoorten staan centraal. De verwerking vindt klassikaal plaats, waarbij de leerkracht het schrijven leidt, maar de kinderen veel eigen inbreng hebben en hun eigen stuk schrijven. Door differentiatie toe te passen kunnen alle kinderen zichzelf ontwikkelen. Er is extra aandacht voor grammar en spelling. Kinderen werken met de 'writing rainbow', waar zij zich zaken als similes, metaphors, onomatopoeia en personification eigen maken. Aan het eind van een blok schrijven de leerlingen een 'long write', waarbij zij alles toepassen wat ze dat blok geleerd hebben. Editing is hier een belangrijk onderdeel van.
Meer dan 70% van de woordenschat van een kind in zijn/haar eerste taal ontstaat door lezen. En ook in een vreemde taal kun je je woordenschat enorm uitbreiden door te lezen. Daarom vinden wij het belangrijk dat onze kinderen toegang hebben tot.....boeken!
Wij hebben een eigen Nederlands en Engelstalige schoolbibliotheek die door studenten van de Job Academie wordt bemand. Elke leerling krijgt op de eerste schooldag een eigen Harbour Bilingual bibliotheektas. Kinderen mogen wekelijks een boek uitkiezen en mee naar huis nemen.