Wereldwijzer lessen
Binnen IPC staat onder andere wereldburgerschap centraal. Er wordt binnen onze thema’s aandacht besteed aan internationalisering, verschillende culturen, gebruiken en omgangsvormen. Openbare scholen zijn wettelijk verplicht om humanistisch (HVO) of godsdienstig vormingsonderwijs (GVO) aan te bieden aan haar leerlingen. Deze oriëntatie op vormingsonderwijs ondersteunen wij van harte omdat dit past bij onze missie en visie op wereldburgerschap en binnen IPC.
Wat houdt dit in?
Onze leerlingen maken in groep 7 en 8 kennis met de boeddhistische, hindoeïstische, humanistische, islamitische, joodse, katholieke en protestantse levensbeschouwelijke stromingen/religies. Elk jaar staan er drie van deze levensbeschouwelijke stromingen/religies centraal. Wij leggen hierbij de nadruk op diversiteit en op respect voor de verschillende geloven en levensovertuigingen die er zijn en blijven hierin als openbare school neutraal.
In deze lessen staan de volgende doelen centraal:
-
Kennismaking met de verschillende levensbeschouwelijke en religieuze stromingen
-
Met elkaar in gesprek komen om zo via deze invalshoek elkaar te begrijpen en te respecteren.
-
Bijdragen aan de identiteitsontwikkeling, welzijn en de trots van kinderen
Er zijn lessenreeksen van vijf lessen waarbij de leerlingen in drie groepen met verschillende invalshoeken (levensbeschouwelijke stroming/religie) wekelijks aan de slag gaan. Vier weken werken ze aan een thema onder leiding van een vakleerkracht, de vijfde week presenteren de groepen aan elkaar wat ze geleerd hebben en gaan onder begeleiding van de vakleerkrachten en eigen leerkracht in dialoog met elkaar. Onze eigen leerkrachten zijn dus bij de lessen betrokken en aanwezig. Daarna start een nieuwe lessenreeks, de drie groepen rouleren dan van invalshoek (levensbeschouwelijke stroming/religie) en er is een nieuw thema.