Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Schoolplan
    • Missie / visie
    • Team
    • Job Academie
    • Pilot "Tweetalig onderwijs"
    • Externe organisaties
    • Protocollen
    • Bestuur
  • Onze ouders
    • Ouderteam
    • Medezeggenschapsraad
    • Communicatie
  • Ons onderwijs
    • TPO
    • IPC
    • Woordenschat
    • Methodes
    • Executieve functies
    • Zorg
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Naschoolse activiteiten
    • Muziek en Gym
    • Talentbegeleiding
    • Vormingsonderwijs (Wereldwijzer lessen)
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Ouderbijdrage
    • Vakantierooster
    • Kalender / schoolgids
    • VSO/ BSO
    • Privacy en Veiligheid
    • Verlof aanvragen
    • Klachtenregeling
    • Aanmelding nieuwe leerlingen
    • Campus
  • Leerlingen
    • Student Council
    • Groep 1/2
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
  • Contact

Groep 1/2

In groep 1 en 2 staat het spelend leren centraal. Door middel van IPC thema's creëren we een rijke-en betekenisvolle leeromgeving, waarbinnen spel centraal staat. Elk thema verloopt volgens een vaststaande structuur die het leerproces ondersteunt en kennis -vaardigheids -en inzichtsdoelen (Knowledge, Skills and understanding) centraal staan. Deze weken werken wij aan het thema "Zo spelen wij". 

IPC thema Zo spelen wij

 

Informeel rekenen groep 1

De voorbereiding op rekenen, noemen we informeel rekenen. Informeel rekenen gebeurt spelenderwijs. Kinderen leren tijdens vrij spel of door te spelen in een themahoek van de klas. Zo’n themahoek kan bijvoorbeeld een winkel zijn waar kinderen in aanraking komen met betalen van geld en prijzen van de artikelen. 

De voorbereiding op rekenen is niet alleen spelen met cijfers, leren tellen (in het begin nog als opzeg versje), getallen herkennen of weten hoeveel jaar je bent, het is ook kennis hebben van rekenbegrippen als: hoog / laag, meer / minder, voor / achter of zwaar / licht. Je kunt je kind met behulp van prentenboeken, voorleesboeken, dagelijkse situaties en spelmateriaal helpen zich voor te bereiden op het vak rekenen.

Voor meer informatie over de rekendoelen van groep 1 en spelletjes die u kunt doen, verwijzen wij u graag naar rekendoelen groep 2

Voor elke leerling van Harbour Bilingual hebben wij een account van gynzy kids. Op gynzy kids kunnen de kinderen spelenderwijs oefenen aan taal -en rekendoelen. Mocht u geen inloggegevens van uw kind(eren) hebben onvangen neem dan even contact op met de leerkracht. Om met uw kind te oefenen in gynzy, klik hier.

Rekenen groep 2

In de kleutergroep wordt er al volop gewerkt aan de basis voor het leren rekenen. Dat dat niet altijd zichtbaar is, komt omdat het spelenderwijs gaat. Maar als je kind enthousiast thuiskomt en vertelt dat het in de bouwhoek heeft gespeeld, dan heeft hij volop gewerkt aan zijn rekenontwikkeling. Want hoeveel blokjes zijn er nodig om die hoge toren te maken? En, zijn er meer of minder blokjes nodig om dat huis te bouwen? Is het handig om die schuur voor het huis of naast het huis te bouwen? Behalve leren samenwerken tijdens het bouwen van de mooiste bouwwerken, wordt er dus ook volop gewerkt aan de rekenvoorwaarden.

En die rekenvoorwaarden zijn belangrijk, om in groep 3 de start te maken met het aanvankelijk rekenen. De leerkracht werkt aan verschillende rekendoelen. Deze doelen zijn afgestemd op de leerlijnen, zoals ze landelijk zijn vastgesteld (SLO). De leerlijnen voor alle groepen van het basisonderwijs, zijn als volgt onderverdeeld:

  • Getallen (getalbegrip, getalbewerkingen)
  • Verhoudingen (vergelijken en ordenen)
  • Meten (lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, tijd, geld)
  • Meetkunde (ruimte, construeren, vormen en figuren)
  • Verbanden (hoeveelheden vergelijken)

 Voor meer informatie over rekendoelen van groep 2 en spelletjes die u kunt doen verwijzen wij u graag naar rekendoelen groep 2.

 Voor elke leerling van Harbour Bilingual hebben wij een account van gynzy kids. Op gynzy kids kunnen de kinderen spelenderwijs oefenen aan taal -en rekendoelen. Mocht u geen inloggegevens van uw kind(eren) hebben onvangen neem dan even contact op met de leerkracht. Om met uw kind te oefenen in gynzy, klik hier.

Voorlezen

Voorlezen draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren ook beter luisteren en trainen hun concentratievermogen.”Bovendien draagt voorlezen bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren immers dat letters en woorden een betekenis hebben, en krijgen zo meer inzicht in taalgebruik.

U kunt leuke, voorgelezen, prentenboeken vinden op: Schooltv voorleesfilmpjes | 0-6 jaar | Jeugdbibliotheek

Wist u dat kinderen onder de 18 jaar bij de bibliotheek van Rotterdam een gratis basisabonnement krijgen? Ga naar Word lid - De Bibliotheek Rotterdam

Stimuleren van de moedertaal

Onderzoek heeft uitgewezen dat het behoud van de moedertaal meerdere belangrijke positieve cognitieve effecten heeft op de ontwikkeling van de meertaligheid. Het verder ontwikkelen van de andere taal of talen gaat kinderen met een goed ontwikkelde moedertaal gemakkelijker af. Een kind dat een nieuw concept als ‘klok kijken’ in zijn moedertaal heeft geleerd, hoeft in de andere taal alleen de nieuwe woorden die bij het concept horen te leren. Meertalige kinderen beschikken over meer, bewuste en onbewuste, kennis van taal. Het stimuleren van de moedertaal kunt u met name doen door voor te lezen. U kunt hiervoor de website van prentenboeken in alle talen gebruiken.

 Voor elke leerling van Harbour Bilingual hebben wij een account van gynzy kids. Op gynzy kids kunnen de kinderen spelenderwijs oefenen aan taal -en rekendoelen. Mocht u geen inloggegevens van uw kind(eren) hebben onvangen neem dan even contact op met de leerkracht. Om met uw kind te oefenen in gynzy, klik hier.

Sociaal -en emotionele ontwikkeling

De sociaal-en emotionele ontwikkeling staat ook centraal in groep 1-2. De kinderen maken voor het eerst kennis met onderwerpen als identiteit (wie ben ik?), bij wie hoor ik? (samenstelling van het gezin, de familie en een land) en groepsvorming (vriendjes, vriendinnetjes, sportclub). Kleuters ontdekken langzaam hoe de wereld om hen heen werkt. 

Voor meer informatie over de sociaal -en emotionele ontwikkeling van kinderen in groep 1 en 2 klik hier.

Engels

Ons thematisch onderwijs wordt deels in het Engels aangeboden. Door middel van liedjes, versjes, filmpjes en activiteiten vergroten we de woordenschat van de kinderen. Daarnaast worden alle rekendoelen ook in het Engels aangeboden. Hieronder staan enkele sites die u kunt bezoeken om het Engels van uw kind(eren) te stimuleren. 

Get Squiggling

Learning English

Oxford reading tree

Get Epic

 

Snel naar

Schoolgids

TPO

IPC

Hoe meld ik mijn kind aan?

Onze school Schoolplan Missie / visie Team Job Academie Pilot "Tweetalig onderwijs" Externe organisaties Protocollen Bestuur
Onze ouders Ouderteam Medezeggenschapsraad Communicatie
Ons onderwijs TPO IPC Woordenschat Methodes Executieve functies Zorg Sociaal emotionele ontwikkeling Naschoolse activiteiten Muziek en Gym Talentbegeleiding Vormingsonderwijs (Wereldwijzer lessen)
Praktische informatie Schooltijden Ouderbijdrage Vakantierooster Kalender / schoolgids VSO/ BSO Privacy en Veiligheid Verlof aanvragen Klachtenregeling Aanmelding nieuwe leerlingen Campus
Leerlingen Student Council Groep 1/2 Groep 3 Groep 4 Groep 5 Groep 6 Groep 7 Groep 8
Contact

Contact
Coolhavenstraat 29
3024TD Rotterdam
010-2004452
tweetalig@harbouribsr.nl
Directeur: Barbera Everaars                                Locatiedirecteur: Xandra Pieters

 

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools