IPC
IPC staat voor International Primary Curriculum waarbinnen de vakken geschiedenis, techniek, creatieve vorming, natuur, aardrijkskunde en internationaal vallen. IPC kenmerkt zich door ontdekkend leren. Door vragen te stellen en actief aan de slag te gaan met het oplossen van vraagstukken en problemen. IPC stelt de leerlingen in staat zich op de natuurlijke (leef)omgeving en op verschijnselen die zich daarin voordoen te oriënteren en laat de leerlingen zich ook oriënteren op de wereld, dichtbij en veraf, van toen en van nu en nemen kennis van het cultureel erfgoed. Binnen IPC is het stellen van vragen en het ontdekken van je eigen leerdoelen net zo belangrijk als de doelen die de leerkracht aanreikt. Om actief aan de slag te kunnen gaan met je eigen leerdoelen, is het belangrijk te leren hoe je dat aanpakt. Wat heb je nodig om je doel te bereiken of om je vraag te beantwoorden? Welke materialen kun je gebruiken en welke vaardigheden moet je ontwikkelen? Door kinderen eigenaar te maken van hun eigen leerproces worden zij nog meer betrokken bij de kennis, vaardigheden en het begrip dat zij opdoen. Hoe wij de kinderen hierin begeleiden is o.a. het ontwikkelen van de executieve functies.
Voor meer informatie, kijk op https://ipc-nederland.nl/.
In de groepen 1 t/m 8 houden wij bij het aanbieden van een thema dezelfde structuur aan; startactiviteit, kennisoogst, doelen,
(onderzoeks-)activiteiten en de afsluiting.
Bij de startactiviteit maken de kinderen kennis met het thema. Deze activiteit moet groots
en prikkelend zijn. Kinderen moeten gelijk zin hebben om meer te leren over dit onderwerp! Een voorbeeld, bij het thema 'Let’s get
moving' waren alle leerkrachten aan het sporten op het schoolplein. En bij het thema 'Food'; liepen de leerkrachten rond als koks
en gezond- en ongezond eten.
Bij de kennisoogst geven de kinderen aan wat ze al weten over het thema. De kinderen van groep 1 en 2 doen dit door middel van
een kringgesprek. De kinderen van groep 3 t/m 8 voeren een klassengesprek en doen aansluitend een verwerkingsopdracht over
wat ze al weten. De doelen van het thema worden aan de kinderen verteld bij ‘uitleg van het thema’; Wat gaan ze dit thema leren?
De kinderen mogen zelf ook aangeven wat ze willen leren. Deze doelen worden verwerkt in activiteiten binnen de duur van het
thema.
De kinderen in groep 1 en 2 gaan aan de slag met ontdekkend leren de speelleerplaatsen. Zij kunnen doormiddel van een
keuzebord aangeven in welke speelleerplaats zij willen spelen (leren). De speelleerplaatsen zijn uitdagend ingericht en sluiten aan
bij het thema.
De afsluiting van een thema kan van alles zijn; een assembly voor ouders, een uitstapje naar Blijdorp of een groot feest. De
kinderen op deze foto hadden voor het thema 'All about me and friends' zelf een feest georganiseerd voor alle classpets.