Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Schoolplan
    • Missie / visie
    • Team
    • Job Academie
    • Pilot
    • Externe organisaties
    • Protocollen
    • Bestuur
  • Ons onderwijs
    • TPO
    • IPC
    • Woordenschat
    • Methodes
    • Executieve functies
    • Zorg
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Naschoolse activiteiten
    • Muziek en Gym
    • (Vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Ouderbijdrage
    • Vakantierooster
    • Kalender / schoolgids
    • TSO / BSO
    • Privacy en Veiligheid
    • Verlof aanvragen
    • Aanmelding nieuwe leerlingen
    • Campus
  • Onze ouders
    • Ouderteam
    • Medezeggenschapsraad
    • Communicatie
  • Leerlingen
    • Student Council
  • Contact
  • TPO
  • IPC
  • Woordenschat
  • Methodes
  • Executieve functies
  • Zorg
  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Naschoolse activiteiten
  • Muziek en Gym
  • (Vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen

IPC

IPC staat voor International Primary Curriculum waarbinnen de vakken geschiedenis, techniek, creatieve vorming, natuur en aardrijkskunde vallen. IPC kenmerkt zich door ontdekkend leren. Door vragen te stellen en actief aan de slag te gaan met het oplossen van vraagstukken en problemen.

IPC stelt de leerlingen in staat zich op de natuurlijke (leef)omgeving en op verschijnselen die zich daarin voordoen te oriënteren en laat de leerlingen zich ook oriënteren op de wereld, dichtbij en veraf, van toen en van nu en nemen kennis van het cultureel erfgoed.  IPC wordt al op veel internationale scholen in het buitenland toegepast. Binnen IPC is het stellen van vragen en het ontdekken van je eigen leerdoelen net zo belangrijk als de doelen die de leerkracht aanreikt. Om actief aan de slag te kunnen gaan met je eigen  leerdoelen, is het belangrijk te leren hoe je dat aanpakt. Wat heb je nodig om je doel te bereiken of om je vraag te beantwoorden? Welke materialen kun je gebruiken en welke vaardigheden moet je ontwikkelen? Door kinderen eigenaar te maken van hun eigen leerproces  worden zij nog meer betrokken bij de kennis, vaardigheden en het begrip dat zij opdoen. Hoe wij de kinderen hierin begeleiden is o.a  het ontwikkelen van de executieve functies.  

 

In de groepen 1 t/m 7 houden wij bij het aanbieden van een thema dezelfde structuur aan; Startactiviteit, Kennisoogst, Doelen, (onderzoeks) activiteiten en de afsluiting.
Bij de startactiviteit maken de kinderen kennis met het thema. Deze activiteit moet groots en prikkelend zijn. Kinderen moeten gelijk zin hebben om meer te leren over dit onderwerp! Bij het thema "Lets get moving" waren alle leerkrachten aan het sporten op het schoolplein. Bij het thema "Food" liepen de juffen rond als koks en gezond -en ongezond eten.
Bij de kennisoogst geven de kinderen in een mindmap aan wat ze al weten van het thema. De kinderen van groep 1 en 2 doen dit door middel van tekeningen. De kinderen van groep 3 t/m 5 schrijven woordjes op. De doelen van het thema worden aan de kinderen verteld; Wat gaan ze dit thema leren? De kinderen mogen zelf ook aangeven wat ze willen leren. Deze doelen worden verwerkt in activiteiten binnen de duur van het thema. Bij het thema "Feest" wil een kind uit groep 2 bijvoorbeeld ballonnen leren opblazen of een kind uit groep 4 geeft bij het thema "Tijd" aan te willen weten wanneer de Romeinen leefden.
Tijdens de activiteiten krijgen de kinderen elke week brieven van een persoon. Vaak is dit de hoofdpersoon van het boek dat in het thema centraal staat. De hoofdpersoon vraagt de kinderen vaak om hulp om problemen voor hem/haar op te lossen. De kinderen worden op deze manier meegenomen in een "ontdekavontuur". Bij het thema "Pirates" kregen de kinderen bijvoorbeeld flessenpost van Woeste Willem. Het boek dat in het thema centraal staat wordt ook in het Engels aangeboden. Tijdens het thema "Food"was dit het boek "Rupsje Nooit Genoeg" en "The hungry Caterpillar". Kinderen spelen en ontdekken in uitdagende speelleerplaatsen.

 

 

 

De kinderen in groep 1/2 kunnen doormiddel van een keuzebord aangeven in welke speelleerplaats ze willen spelen.
In de groepen 3 t/m 5 worden de speelleerplaatsen, ateliers genoemd.
De afsluiting van een thema kan van alles zijn; een assembly voor ouders, een uitstapje naar Blijdorp of een groot feest. De kinderen op deze foto hadden voor het thema "All about me and friends" zelf een feest georganiseerd voor alle classpets.

Dit jaar gaan wij binnen het IPC aan de slag met de Maakotheek om onze leerlijn Wetenschap & Techniek uit te breiden. Met de Maakboxen van Maakotheek worden de 21ste eeuwse vaardigheden en de kerndoelen techniek verankerd in de lessen van IPC. Iedere Maakbox heeft een ander thema, met andere apparatuur en andere verbruiksmaterialen.

Er kan op een prettige, speelse en leerzame manier worden kennis gemaakt met techniek of verder worden gepionierd met nieuwe apparaten, materialen en methodes.

Snel naar

Schoolgids

TPO

IPC

Hoe meld ik mijn kind aan?

Onze school Schoolplan Missie / visie Team Job Academie Pilot Externe organisaties Protocollen Bestuur
Ons onderwijs TPO IPC Woordenschat Methodes Executieve functies Zorg Sociaal emotionele ontwikkeling Naschoolse activiteiten Muziek en Gym (Vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen
Praktische informatie Schooltijden Ouderbijdrage Vakantierooster Kalender / schoolgids TSO / BSO Privacy en Veiligheid Verlof aanvragen Aanmelding nieuwe leerlingen Campus
Onze ouders Ouderteam Medezeggenschapsraad Communicatie
Leerlingen Student Council
Contact

Contact
Coolhavenstraat 29
3024TD Rotterdam
010-2004452
tweetalig@harbouribsr.nl
Directeur: Barbera Everaars                                Locatiedirecteur: Xandra Pieters

 

  • Cookie settings

Powered by Social Schools