Tekstgrootte
Op onze school geloven we dat ieder kind uniek is en zich op zijn of haar eigen manier ontwikkelt. Die ontwikkeling verloopt niet altijd vanzelf. Soms gaat het met vallen en opstaan – en dat is helemaal oké. Wat telt, is dat we er samen voor zorgen dat elk kind zich gezien, gehoord en gesteund voelt.
De leerkracht is vaak de eerste die merkt dat een leerling wat extra ondersteuning nodig heeft. Dat kan zichtbaar zijn in gedrag, werkhouding of leerresultaten. In zo’n geval gaat de leerkracht in gesprek met het kind en – heel belangrijk – ook met u als ouder. Samen kijken we wat er speelt en hoe we de ontwikkeling weer op gang kunnen brengen.
Heeft u zelf zorgen of signalen van uw kind opgevangen? Wacht dan niet tot een oudergesprek, maar neem gerust contact op met de leerkracht. Uw betrokkenheid is van grote waarde.
Ons onderwijs is zo ingericht dat het recht doet aan de verschillen tussen kinderen. In de groepen 1 en 2 volgen we de ontwikkeling op het gebied van rekenen, Nederlandse en Engelse taal, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we onder andere het leerlingvolgsysteem BOSOS en observatielijsten voor Engels. Het onderwijs wordt thematisch vormgegeven met IPC.
Vanaf groep 3 volgen we de leerlingen op technisch en begrijpend lezen, spelling, rekenen en taalvaardigheid in zowel het Nederlands als Engels. Dit doen we met observaties, methodetoetsen en Cito-toetsen (Leerling in Beeld). Vanaf groep 4 gebruiken we ook Reading A-Z en de English Benchmark. Leerkrachten stemmen hun onderwijs dagelijks af op wat leerlingen nodig hebben.
Ook kinderen die (vermoedelijk) hoogbegaafd zijn, verdienen passend onderwijs. Onze talentbegeleider ondersteunt leerkrachten bij het bieden van uitdaging in de klas. Dit doen we door werk te compacten en te verrijken. Als er meer nodig is, wordt in overleg met de intern begeleider advies gevraagd aan de talentbegeleider. Zo zorgen we ervoor dat ook deze leerlingen zich blijven ontwikkelen.
Een kind dat zich goed voelt, leert beter. Daarom volgen we ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet. In groep 1-2 gebruiken we BOSOS, in groep 3-8 Leerling in Beeld. Leerkrachten vullen jaarlijks een vragenlijst in en vanaf groep 5 doen de leerlingen dat ook zelf. De resultaten worden besproken met de intern begeleider. Als er zorgen zijn, ondernemen we actie, bijvoorbeeld door extra gesprekken of gerichte interventies in te zetten.
Wanneer extra uitleg of begeleiding in de klas niet voldoende blijkt, schakelen we verdere hulp in. Dit gebeurt altijd in overleg met u. Onze intern begeleiders denken mee en samen zoeken we naar de best passende ondersteuning. Soms is dat hulp binnen de school, en soms betrekken we externe specialisten zoals logopedisten, fysiotherapeuten of het samenwerkingsverband PPO Rotterdam.
Ons zorgteam op Harbour Bilingual bestaat uit twee intern begeleiders en een talentbegeleider. Samen zetten zij zich in voor een veilige, stimulerende leeromgeving waarin ieder kind tot bloei kan komen. We streven naar inclusief onderwijs: zoveel mogelijk ondersteuning binnen de eigen klas, door de vertrouwde leerkracht, en altijd in samenwerking met ouders. Het zorgteam wordt hierin ondersteund door de schoolcontacpersonen van PPO.
PPO Rotterdam staat voor Passend Primair Onderwijs. Dit samenwerkingsverband ondersteunt scholen in de regio Rotterdam bij het bieden van passend onderwijs aan alle leerlingen. Soms heeft een kind extra ondersteuning nodig die verder gaat dan wat de school zelf kan bieden. In zulke gevallen denken de specialisten van PPO mee over de juiste aanpak en begeleiding.
Samen met ouders, school en eventuele andere betrokkenen zoekt PPO naar oplossingen die aansluiten bij de behoeften van het kind. Dit kan variëren van advies aan de leerkracht tot het inzetten van extra begeleiding of het aanvragen van een arrangement. Het doel is altijd: elk kind de kans geven om zich optimaal te ontwikkelen, binnen een passende onderwijsomgeving.
De Rotterdamse meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is een stappenplan voor professionals en instellingen bij (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling. Iedere school is verplicht volgens deze code te handelen. Het stappenplan geeft onder onder andere aan wat er van hen wordt verwacht. Dat is niet alleen belangrijk voor de professional zelf, maar draagt ook bij aan effectieve hulp aan slachtoffer en pleger.
De afkorting SISA staat voor Stedelijk Instrument Sluitende Aanpak. Stichting BOOR, en dus ook onze school, heeft zich hierbij aangesloten. Het SISA-signaleringssysteem zorgt er voor dat jongeren in Rotterdam die hulp nodig hebben, worden geregistreerd in een computersysteem. Als er meerdere hulpverleners van verschillende instanties met één kind bezig zijn worden de hulpverleners daarvan op de hoogte gesteld. Met toestemming van ouders kan er contact opgenomen worden met andere hulpverleners. Zo kan de hulpverlening goed op elkaar afgestemd worden. Meer informatie kunt u vinden op www.sisa.rotterdam.nl.
Bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) kunt u terecht voor vragen over opvoeden, opgroeien, verzorging en gezondheid. Gesprekken met de jeugdverpleegkundige of jeugdarts zijn vertrouwelijk. De jeugdverpleegkundige neemt deel aan de overleggen van het zorgteam op school, waarin zorgen over de ontwikkeling van een kind worden besproken. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. In groep 2 wordt ieder kind uitgenodigd voor een preventief gezondheidsonderzoek samen met de ouders. Naast controle van de groei, ogen en oren bespreekt de jeugdverpleegkundige of jeugdarts de ontwikkeling en de gezondheid van uw kind met u.
Als school vinden wij deze preventieve gezondheidsonderzoeken belangrijk omdat er op deze wijze leerproblemen door onderliggende fysieke oorzaken kunnen worden voorkomen, bijvoorbeeld leesproblemen door verminderd gehoor of zicht.
Wilt u meer weten over onze zorgstructuur of heeft u vragen over de ondersteuning van uw kind? Neem gerust contact met ons op. Samen zorgen we voor een fijne en leerzame schooltijd voor ieder kind.