Veilig Leren Lezen en Staal
In groep 3 starten wij met de methode Veilig Leren Lezen.
Op de site van Juf Bijtje vindt u filmpjes en oefeningen per kern. Daarnaast zijn er leuke spelletjes die u thuis kunt doen om de letters te oefenen:
- Flitsen (kort laten zien, zo snel mogelijk benoemen)
-
Meppen (neerleggen, kind heeft vliegenmepper, ouder noemt letter, kind mept zo snel mogelijk)
-
Flitsletters oefenen op: Flitsletters
Wilt u oefenen met woordjes lezen dan is het belangrijk dat de kinderen eerst zoemend leren lezen. In de onderstaande video staat hoe u dit thuis kunt doen: Zoemend lezen
Bij het lezen draait het ook om het tempo. Alle toetsen van Veilig Leren Lezen bestaan uit het lezen van zoveel mogelijk woorden in 1 minuut. Maar ook leestoetsen als AVI en DMT draaien om tempo-lezen. Het gaat erom hoeveel woorden of zinnen de kinderen goed kunnen lezen binnen een bepaalde tijd.Om het tempo-lezen te oefenen zijn er veel leuke oefeningen te vinden. Één daarvan is het race-lezen! Klik op onderstaande link om hiermee thuis te kunnen oefenen: Racelezen per kern
AVI is de afkorting van Analyse van Individualiseringsvormen. Het is een systeem dat is ontwikkeld vanuit de gemiddelde leesontwikkeling van kinderen om de leesvaardigheid van kinderen te kunnen meten. Ook kan door middel van het AVI-niveau de moeilijkheidsgraad van een tekst bepaald worden.Het AVI systeem bestaat uit AVI-toetskaarten en heeft 12 niveaus. De aanduiding is gekoppeld aan het leerjaar van de basisschool. De twaalf AVI-niveaus zijn:AVI-Start - M3 - E3 - M4 - E4 - M5 - E5 - M6- E6- M7 - E7 - AVI Plus.Het M3 niveau is het niveau wat halverwege groep 3 bereikt moet zijn. Daarna volgt E3, het niveau van eind groep 3. Zo gaat dat door tot en met groep 7. Het laatste niveau heet AVI-Plus.
U kunt op AVI lezen oefenen met uw kind. Verder vindt op Leestrainer allerlei leuke oefeningen voor uw kind op het gebied van lezen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het behoud van de moedertaal meerdere belangrijke positieve cognitieve effecten heeft op de ontwikkeling van de meertaligheid. Het verder ontwikkelen van de andere taal of talen gaat kinderen met een goed ontwikkelde moedertaal gemakkelijker af. Een kind dat een nieuw concept als ‘klok kijken’ in zijn moedertaal heeft geleerd, hoeft in de andere taal alleen de nieuwe woorden die bij het concept horen te leren. Meertalige kinderen beschikken over meer, bewuste en onbewuste, kennis van taal. Het stimuleren van de moedertaal kunt u met name doen door voor te lezen. U kunt hiervoor de website van prentenboeken in alle talen gebruiken.
Wist u dat kinderen onder de 18 jaar bij de bibliotheek van Rotterdam een gratis basisabonnement krijgen? Ga naar Word lid - De Bibliotheek Rotterdam