Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Stichting BOOR
    • Visie Harbour IBSR
    • Ons team
    • Ouderbetrokkenheid
    • Job Academie
    • Pilot "Tweetalig onderwijs"
    • Samenwerkingspartners
    • Protocollen
  • Ons tweetalige onderwijs
    • Taal (Nederlands & Engels)
    • Rekenen
    • IPC & Burgerschap
    • Executieve functies & Bewegend leren
    • Zorg
    • Gezonde school
    • Muziek en Gym
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Ouderbijdrage
    • Vakantierooster en studiedagen
    • Kalender / schoolgids
    • VSO / BSO
    • Privacy en Veiligheid
    • Verlof aanvragen
    • Klachtenregeling
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
  • Leerlingen
    • Student Council
    • Groep 1/2
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
  • Aanmelden
  • Contact

Leerdoelen en oefenplezier voor thuis!

Groep 1/2

In groep 1 en 2 staat het spelend leren centraal. Door middel van IPC thema's creëren we een rijke-en betekenisvolle leeromgeving, waarbinnen spel centraal staat. Elk thema verloopt volgens een vaststaande structuur die het leerproces ondersteunt en kennis -vaardigheids -en inzichtsdoelen (Knowledge, Skills and understanding) centraal staan. Deze weken werken wij aan het thema "Kunst". 

IPC thema Kunst

 Voor elke leerling van Harbour Bilingual hebben wij een account van Gynzy kids. Op gynzy kids kunnen de kinderen spelenderwijs oefenen aan taal -en rekendoelen. Mocht u geen inloggegevens van uw kind(eren) hebben onvangen neem dan even contact op met de leerkracht. Om met uw kind te oefenen in Gynzy, klik hier.

Informeel rekenen groep 1

De voorbereiding op rekenen, noemen we informeel rekenen. Informeel rekenen gebeurt spelenderwijs. Kinderen leren tijdens vrij spel of in een themahoek, zoals een winkel, waar ze omgaan met geld en prijzen. Het gaat niet alleen om tellen of getallen herkennen, maar ook om rekenbegrippen als hoog/laag, meer/minder en zwaar/licht. Prentenboeken, dagelijkse situaties en spelmateriaal helpen hierbij.

Voor meer informatie over de rekendoelen van groep 1 en spelletjes die u kunt doen, verwijzen wij u graag naar rekendoelen groep 2

Rekenen groep 2

In de kleutergroep wordt spelenderwijs gewerkt aan de basis voor rekenen. Wanneer je kind in bijvoorbeeld de bouwhoek speelt, ontwikkelt het rekenvaardigheden, zoals tellen en ruimtelijk inzicht. Dit vormt de basis voor het aanvankelijk rekenen in groep 3, waarbij de leerkracht werkt volgens landelijke leerlijnen (SLO).

  • Getallen (getalbegrip, getalbewerkingen)
  • Verhoudingen (vergelijken en ordenen)
  • Meten (lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, tijd, geld)
  • Meetkunde (ruimte, construeren, vormen en figuren)
  • Verbanden (hoeveelheden vergelijken)

 Voor meer informatie over rekendoelen van groep 2 en spelletjes die u kunt doen verwijzen wij u graag naar rekendoelen groep 2.

Voorlezen

Voorlezen draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren ook beter luisteren en trainen hun concentratievermogen.”Bovendien draagt voorlezen bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren immers dat letters en woorden een betekenis hebben, en krijgen zo meer inzicht in taalgebruik.

U kunt leuke, voorgelezen, prentenboeken vinden op: Schooltv voorleesfilmpjes | 0-6 jaar | Jeugdbibliotheek

Wist u dat kinderen onder de 18 jaar bij de bibliotheek van Rotterdam een gratis basisabonnement krijgen? Ga naar Word lid - De Bibliotheek Rotterdam

Stimuleren van de moedertaal

Onderzoek toont aan dat behoud van de moedertaal de meertalige ontwikkeling positief beïnvloedt. Kinderen met een goed ontwikkelde moedertaal leren andere talen makkelijker. Ze hoeven bij nieuwe concepten, zoals klok kijken, alleen de bijbehorende woorden in de andere taal te leren. Meertalige kinderen beschikken over meer, bewuste en onbewuste, kennis van taal. Het stimuleren van de moedertaal kunt u met name doen door voor te lezen. U kunt hiervoor de website van prentenboeken in alle talen gebruiken.

Sociaal -en emotionele ontwikkeling

De sociaal-en emotionele ontwikkeling staat ook centraal in groep 1-2. De kinderen maken voor het eerst kennis met onderwerpen als identiteit (wie ben ik?), bij wie hoor ik? (samenstelling van het gezin, de familie en een land) en groepsvorming (vriendjes, vriendinnetjes, sportclub). Kleuters ontdekken langzaam hoe de wereld om hen heen werkt. 

Voor meer informatie over de sociaal -en emotionele ontwikkeling van kinderen in groep 1 en 2 klik hier.

Engels

Ons thematisch onderwijs wordt deels in het Engels aangeboden. Door middel van liedjes, versjes, filmpjes en activiteiten vergroten we de woordenschat van de kinderen. Daarnaast worden alle rekendoelen ook in het Engels aangeboden. Hieronder staan enkele sites die u kunt bezoeken om het Engels van uw kind(eren) te stimuleren. 

Get Squiggling

Learning English

Oxford reading tree

Get Epic

"Een kleuter leert het best door te spelen."

Onze school Stichting BOOR Visie Harbour IBSR Ons team Ouderbetrokkenheid Job Academie Pilot "Tweetalig onderwijs" Samenwerkingspartners Protocollen
Ons tweetalige onderwijs Taal (Nederlands & Engels) Rekenen IPC & Burgerschap Executieve functies & Bewegend leren Zorg Gezonde school Muziek en Gym
Praktische informatie Schooltijden Ouderbijdrage Vakantierooster en studiedagen Kalender / schoolgids VSO / BSO Privacy en Veiligheid Verlof aanvragen Klachtenregeling Veelgestelde vragen (FAQ)
Leerlingen Student Council Groep 1/2 Groep 3 Groep 4 Groep 5 Groep 6 Groep 7 Groep 8
Aanmelden
Contact
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools